Thursday 19 November 2015

Filled Under:

KISAH KEDATANGAN ISLAM DI INDIA

KISAH KEDATANGAN ISLAM DI INDIA

Sebelum kedatangan Islam, berlaku kemerosotan akhlak, nilai-nilai kemasyarakatan, dan keyakinan sangat jelas kelihatan di India. Kemunduran kemasyarakatan ini dapat dilihat sejak abad ke-6 Masihi. Ditandai dengan banyaknya sesembahan dan Tuhan. Tersebarnya perzinaan. (Madza Khasara al-Alam bi Inhithath al-Muslimin oleh Abu Hasan an-Nadwi, Hal: 88).

Wilayah-wilayah di India, Pakistan, Bangladesh, Sri Lanka, dan Maldives merupakan komuniti terbesar agama Hindu dan Budha. Ada beberapa berita yang menyebutkan bahawa pengenalan dunia Islam dengan wilayah India telah berlaku sejak zaman Nabi ﷺ. Diriwayatkan bahawa Nabi ﷺ pernah menghantar surat kepada raja India, Raja Malipar. Beliau ﷺ menawarkan Islam kepadanya. Ada pula riwayat yang menyebutkan bahawa Raja Kudunglur (Arab: كدنغلور) mengunjungi Nabi ﷺ di Madinah.

Kemudian di masa Khalifah Rasyidin, utusan-utusan Islam telah mencapai Bombay. Dan di masa Muawiyah, raja pertama dalam Islam ini pernah menghantar pasukan ke wilayah Sindh. Seiring waktu dengan pengenalan wilayah India kian memuncak. Pada masa Abdul Malik bin Marwan, Muhammad bin Qasim datang ke India. Ia memerangi orang-orang India yang mendera kaum muslimah. Bermulalah wilayah-wilayah India dibebaskan. Islam pun diterima masyakarat dan tersebar di sana.

Di masa akan datang, Umar bin Abdul Aziz berjumpa beberapa raja India. Di antara mereka ada yang menerima Islam. Kemudian disempurnakan oleh Hisyam bin Abdul Malik yang berjaya menstabilkan wilayah India.

Di awal kekuasaan Daulah Abasiyah, berlaku rusuhan di negeri Hindustan ini. Kemudian Khalifah Harun al-Rasyid mengangkat sejumlah gabenor berselang-seli memimpin wilayah Sind hingga wilayah India pun tunduk kepada kekhalifahan di Baghdad.

Ketika kekhalifahan mulai lemah, orang-orang India tunduk kepada orang-orang Samani. Salah satu kepercayaan yang meyakini bahawa air dan api adalah benda suci. Hingga datang Mahmud Ghaznawi. Islam pun kembali Berjaya. Sehinggakan raja wilayah Kasymir pun memeluk Islam melalui perantaranya.

Selepas era Dinasti Ghaznawi, India dikuasai oleh orang-orang Dinasti Saljuk. Kemudian Turkman. Selepas itu orang-orang Ghuri. Lalu berganti lagi dikuasai orang-orang Mamalik. Dinasti Mamluk berjaya menjaga India dari serangan Mongol. Selepas itu, India dikuasai oleh Dinasti Khilji yang merupakan orang-orang Turk.

Beberapa lama dikuasai pihak luar, akhirnya orang-orang India kembali memerintah di daerah mereka. Pada masa ini wilayah India terpecah menjadi enam negara. Namun Dinasti Lodi berjaya menyatukannya kembali. Ketika kekuasaan Dinasti Lodi lemah, muncullah Dinasti Mughal. Yang kemudian menjadi salah satu kerajaan Islam terbesar di abad pertengahan. Namun sayangnya, kerajaan ini pula yang menjadi penguasa muslim terakhir di wilayah India yang luas ini.

Raja Mughal yang terkuat adalah raja Jalaluddin. Kekuasannya meliputi seluruh wilayah India, kecuali wilayah ujung selatan. Wilayah selatan ini dikuasai oleh raja-raja Bijapur dan Kalinga yang telah menerima Islam pula. Pada saat itu, muncul seorang Indian yang bernama Vijayankir (Arab: فيجايانكر). Ia berobsesi menyatukan seluruh agama yang ada di India menjadi satu aliran kepercayaan. Dari sini kita ketahui, isu pluralism agama adalah sebuah pemikiran lama yang melambung kembali di abad moden ini.

Di pesisir barat India, orang-orang Portugal mula menunjukkan cita-cita beliau. Belanda menyimpan obsesi. Dan Perancis turut bergerak. Inggeris pun merangkul mereka. terbentuklah sebuah pertubuhan dagang Inggeris di India. Muncullah took-kedai kecil. Kemudian dijaga oleh orang-orang Inggeris. Dari sini terbentuklah tentera yang kemudian. Mulailah terjadi ketegangan antara pribumi, dengan penjajah Kristian Eropah.

Muncullah gerakan jihad di tanah Hindustan. Inggeris pun mula bermain tipu muslihat dengan berusaha memecah belah kelompok-kelompok jihad. Mereka mengadakan konspirasi pemecah belah dengan menyeru agar India lepas dan bebas dari pengaruh asing. Orang asing di sini maksudnya adalah pendatang Islam yang sudah menjadi darah daging dengan penduduk setempat.

Sama halnya dengan seruan saat ini, kempen pemisahan budaya Arab dan budaya tempatan begitu deras dihembuskan. Padahal dari beberapa contoh yang disebutkan tentang budaya Arab adalah Islam itu sendiri.

Akhirnya, India pun jatuh ke tangan penjajah Inggeris.

Untuk membela kepentingan Islam, kaum muslimin mendirikan Hizb Rabithah al-Islamiyah (Muslim League). Dibuatlah sebuah media cetak agar suara umat Islam kian cepat tersebar. Pada perang dunia pertama, umat Islam dijanjikan kemerdekaan. Namun janji tersebut tidak ditepati. Terjadilah pergolakan. Hizb Rabithah al-Islamiyah menuntut agar umat Islam dimerdekakan dan membentuk negara Pakistan. Akhirnya parlimen Inggeris membenarkan umat Islam mendirikan negara Republik Islam Pakistan.

Pada 15 Ogos 1947, Inggeris menyerahkan kuasa secara berasingan kepada India dan Pakistan. Pengisytiharan kemerdekaan tersebut mengakibatkan perpindahan penduduk besar-besaran. Kira-kira 6 juta penganut Hindu dan Sikh keluar dari Pakistan ke India. Dan kurang lebih 8 juta umat Islam berhijrah dari India ke Pakistan.

Sejak saat itu, terbahagi-bagilah wilayah India seperti yang kita lihat sekarang ini. India, Pakistan yang kemudian juga berpecah dan muncullah Bangladesh. Umat ​​Islam kurang lebih berkuasa selama 5 abad di rantau ini. Suka dan duka, kemajuan dan kemunduran, damai dan perang, silih berganti menulis sejarah perjalanan rantau ini.





0 comments:

Post a Comment