Thursday 19 November 2015

Filled Under:

BENARKAH ORANG ISLAM ITU PENGGANAS ?

BENARKAH ORANG ISLAM ITU PENGGANAS ?

Pengganas ! Satu perkataan yang hari ini digunakan untuk memaksa muslim mengakui apa yang tidak mereka lakukan . Sebuah propaganda yang disebarkan untuk menghakimi bahawa Islam adalah agama yang menyebarkan kekerasan.

Kenyataannya, peningkatan pembunuhan di hampir seluruh negeri-negeri Islam sangat jauh dibawah pembunuhan yang berlaku di Amerika Syarikat sahaja.

Sepanjang abad 20, Kristian Eropah mempunyai rekod prestasi yang sangat mengerikan. Puluhan juta nyawa melayang akibat perang dunia dan penjajahan. Walaupun ada yang menyatakan, peperangan yang dilakoni bangsa Eropah di abad ke-20 tidak dilator-belakangi agama, tapi kerana nasionalisme, kenyataannya nasionalisme dan agama di Eropah berhubungan sangat erat.

Contohnya, raja Inggeris yang merupakan ketua negara, juga menjabat sebagai pimpinan geraja. Sekurang-kurangnya, keadaan ini masih mempunyai arti yang signifikan hingga pertengahan abad 21. Gereja Sweden adalah gereja nasional, yakni gereja kerajaan. Belum lagi di Sepanyol, perang saudara yang dimenangi oleh rejim Francisco Franco sangat menguntungkan pihak gereja. Artinya nasionalisme Eropah sangat erat hubungannya gama -setidaknya hingga pertengahan abad 21-.

Selama abad ke-20, peperangan yang terjadi antar muslim menewaskan dua juta orang. Korban terbesar terjadi pada Perang Iraq - Iran 1980-1988. Kemudian blok Soviet dan non Soviet di Afghanistan. Dan juga kelompok sekular Turki muda yang melakukan pembunuhan beramai-ramai terhadap orang-orang Armenia. Beberapa di konflik tersebut Eropah juga ambil bahagian menjadi penyebabnya.

Bandingkan dengan Eropah, sekurang-kurangnya jatuh korban 100 juta (hampir setengah penduduk Indonesia) orang hasil dari pembunuhan yang mereka lakukan pada abad ke-20. 16 juta orang pada Perang Dunia I. 60 juta orang dalam Perang Dunia II. Ditambah penjajahan mereka ke benua Asia, termasuk Indonesia. Baca juga sejarah Belgium dibawah pemerintahan Raja Leopold II. Bagaimana kekejamannya saat menjajah Congo. Congo kehilangan setengah dari penduduknya. Dianggarkan 8 juta orang tewas.

Antara tahun 1916-1930, Tsar Rusia kemudian dilanjutkan oleh tentera Soviet, menghadapi gerakan revolusi di Asia Tengah yang tidak mau menerima Kristian dan Marxisme. Orang-orang Eropah yakni Rusia (kemudian Kesatuan Soviet) - membunuh 1.5 juta penduduk Asia Tengah.

Lihatlah apa yang dilakukan Perancis di Algeria pada tahun 1954-1962. Dianggarkan 500,000 hingga 1 juta penduduknya tewas dibantai. Padahal penduduk Algeria ketika itu hanya 11 juta jiwa. Kita boleh terus mendedahkan rekod penjajahan orang-orang Eropah di Afrika dan Asia. Semuanya penuh dengan darah dan pembunuhan manusia. Jika dilanjutkan, boleh jadi kita berubah fikiran. Ternyata lebih dari 100 juta manusia dibantai oleh orang-orang Kristian Eropah pada abad ke-20.

Ada kaedah pembunuhan lain yang digunakan Kristian Eropah terhadap peradaban manusia di dunia. Inggeris memberikan mandate kepada Zionis atas tanah Palestin. Sejak tahun 1940-an tersebut muncullah senjata pemusnah besar-besaran yang bernama negara Israel. Dengan mata telanjang dunia menyaksikan, bagaimana rakyat Palestin dibantai. Tak terhitung jumlahnya sudah.

Di Afrika, ada kumpulan Kristian radikal yang menamakan diri mereka Lord 's Resistance Army (LRA) di Uganda. Walaupun mereka orang Kristian asli Afrika, namun apa yang mereka yakini adalah buah dakwah dari mubaligh Kristian Eropah. Di bawah pimpinan Joseph Kony, LRA banyak melakukan kekejaman. Sekurang-kurangnya 2 juta orang menjadi pelarian akibat gerakan ekstremis Kristian ini.

Kemudian jangan lupa pula dengan apa yang dilakukan para sami Buddha di Burma / Myanmar yang melakukan pembunuhan terhadap muslim Rohingya.





0 comments:

Post a Comment